ALGEMENE AANNEMINGSVOORWAARDEN INDUR BV
1. Inleiding
Dezealgemene voorwaarden maken integraal deel uit van de offerte met uitsluitingvan alle andere; ze hebben voorrangop de algemene voorwaarden van de Klant,wat ook zijn eigen bepalingen mogen zijn, en zullen noodzakelijk deel uitmaken van hetcontract voor zover er niet schriftelijk en eenstemmig van afgeweken wordt.
2. Opstellen contract
2.1. Indien Indur in de offerte een optietermijn heeft vastgelegd, dan wordthet contract slechts afgesloten als Indurde schriftelijke bestelling van de Klant ontvangen heeftvóór de verstrijking van de genoemde termijnen op voorwaarde dat de Klant geen enkele wijzigingaan de offerte wil aanbrengen. Elke wijziging aan de offerte van Indur zal slechts dan door haar als aanvaardworden beschouwd in demate dat de aanvaarding uitgedrukt is in de orderbevestiging.
Elke offerte vanbijkomende verrichtingen van Indur, getekend door een afgevaardigde van deKlant, geldt als bestelling hiervoor.
2.2. De voorschotten gestortdoor de Klant gelden als aanbetaling van de prijs van het contract en nietals borgsom.
2.3. De kenmerken die voorkomen in catalogi en ander drukwerk m.b.t. hetgeleverde materiaal zijn slechts bindend voor zover het contract eruitdrukkelijk naar verwijst.
2.4. Indien de klant overgaat tot een bestelling van de werken,gaat Indur een inspanningsverbintenisaan met de klant. Indur belooft denodige inspanningen te leveren om het beoogd resultaat te bereiken.
3. Bestek, reglementen, normen en plannen
3.1. Voor zover ze er niet uitdrukkelijk van afwijkt, is de offerteuitsluitend gebaseerd op het bestek, de plannen, specificaties en anderedocumenten toegevoegd aan de prijsaanvraag alsook op de reglementen en normendie van kracht zijn op de afgiftedatum van deze offerte.
Elke latere wijziging van deze documenten en reglementen kan eeneventuele prijsaanpassing en/of termijnwijziging met zich meebrengen.
3.2. De plannen, specificaties, beschrijvingen, berekeningen, foto’s enandere documenten bij de offerte gevoegd, die exclusief eigendom zijn vanIndur, mogen slechts gebruikt worden voor de waardering van haar offerte ; zemogen niet aan derden meegedeeld worden op straf van schadevergoeding.
4. Prijs
4.1. De prijzen zijn zonder B.T.W.berekend en gebaseerd op de laatsteofficiële indexcijfers van lonen,sociale lasten en materialen die nauwkeurig vermeld zijn in de offerte. Elkeeventuele verhoging van taksen, belastingen, recyclage bijdragen ofverplichtingen van openbare orde, wordt ten laste gelegd van de Klant.
4.2. Tenzij anders vermeldin de prijsaanvraag, veronderstelt de offerte dat aan de volgende
voorwaarden voldaanis :
a) de Aanneming zal kunnen plaatsvinden in normale omstandigheden, tenzijde bij de prijsaanvraag gevoegde documenten toelaten bijzondere verplichtingente voorzien ;
b) de Aanneming zal niet hoeven plaats te vinden in omstandigheden dieongegrond, gevaarlijk of strijdig met de openbare orde zijn ;
c) Indur zal ter plaatse, ten gepaste tijde en gratis, kunnen beschikkenover het nodige water en de nodige elektriciteit voor de Aanneming ;
d) de Klant zal Indur toelatengratis gesloten lokalenop de werf te betredenen te gebruiken, om aldus haar materiaal en leveringen tekunnen beveiligen tegen diefstal en beschadiging ;
e) de Klant zal het personeel van Indur toelaten zijn sanitaire en andereinstallaties, voorgeschreven door het Algemeen Reglement voorArbeidsbeveiliging, en/of door het Wetboek over welzijn op het werk tebetreden;
f) de Klant zal op de bouwplaats en op gelijk niveau, in een straal van100 meter van de plaats van bestemming, een stuk terrein voorzienwaar het materiaalgelost kan wordenwaarvan hij de installatieaan Indur heeft toevertrouwd;
h) de Klant zal de nodigeinlichtingen meedelen betreffende risico’s en maatregelen inzake ‘welzijn op het werk’ van de werknemers, zoalstoepasselijk op zijn vestiging. Indurgaat ervan uit dat allenodige inlichtingen omtrent de veiligheid werden opgegeven in de prijsvraag.Bij opdracht gaat Indur ervan uit dat alle praktische aspecten en het werkplan,opgemaakt door Indur, zullen besproken worden tijdens een startvergadering endit vooraleer de werken aanvangen;
4.3. De prijzen van de offerte zijn gebaseerd op arbeid gepresteerd tijdensde normale werkuren die bij Indur gelden.Meerprijzen als gevolgvan door de Klant gevraagde overuren,arbeid op zaterdagen zondag, of bij nachtwerk, of op feestdagen, zullen hem aangerekendworden volgens de officiële barema’s.
4.4. De verwijdering van asbestcement dak- en gevelbekleding wordt doorIndur uitgevoerd via de methodiek van de ‘Eenvoudige handelingen’. De door Indurgebruikte techniek voor de uitvoering van de werken werd meermaals geëvalueerd door luchtmetingenuitgevoerd door een erkend laboratorium, om na te gaan of door de toepassingvan deze techniek het asbestgehalte in de lucht niet hoger is dan 0,01 vezelper cm³ (grenswaarde). Tenzij andersovereengekomen, zal Indur de werkzone altijd in een borstelschone staatachterlaten na het voltooien van de dakwerken.Dit betekent dat alle zichtbare asbestresten voortkomende uit de dakwerken bij voltooiing van de werken door Indur zullen wordenverwijderd. Indur kan echter nietaansprakelijk worden gesteld voor eventuele extra schoonmaak van asbeststof, ofdeze nu historisch aanwezig is of niet.
5. Uitvoeringstermijn en boetes
5.1. De uitvoeringstermijn vermeld in de offerte wordt ten titel vaninlichting opgegeven : hij zaldefinitief bepaald worden en aanvangen bij het afsluiten van het contract, inzoverre alle elementen, nodig voor de uitvoering van de Aanneming, in het bezitzijn van Indur en bovendien het eventueel voorziene voorschot door haarontvangen werd.
5.2. Elke door de Klant gevraagdewijziging in de uitvoeringsplannen, leveringsvoorwaarden of andere contractvoorwaarden heeft ofkan tot gevolg hebben - indien Indur deze aanvaardt – dat overeengekomen prijzenen termijnen veranderd worden om rekeningte houden met de financiële en eventueel technische gevolgen die eruit voortvloeien.
5.3. Wanneer een boete of schadeloosstelling in het contract voorzien is,zal de Klant er slechts aanspraak op kunnen maken in zoverre :
1) de vertraging toe te schrijvenis aan Indur of aan haar leveranciers en het niet gaat om een
geval van overmacht of een omstandigheid zoals : staking, lock-out,transportonderbreking, brand, overstroming, mobilisatie, oproeping, opstand,algemeen bevoorradingstekort hetzij door grote schaarste, hetzij door deonmogelijkheid het nodige materiaal in te voeren, rantsoenering vanenergietoevoer, slechte weersomstandigheden, machinebreuk
2) de Klant zijn eigen verplichtingen naleeft ;
3) hij nadeel ondervonden heeft en hij Indur een voorafgaande aanmaning stuurde.
5.4. Indien de uitvoering van de Aanneming vertraging heeft opgelopen dooreen feit waarvoor noch Indur, noch haar onderaannemers of leveranciersaansprakelijk zijn en behoudens toepassing van de paragrafen 5.6. of 5.7. hierna, zal of kan deze vertraging leiden tot termijnsverlenging binnen redelijkegrenzen van een uitvoering in normale omstandigheden en rekening houdend met deverbintenissen die Indur, haaronderaannemers of haar leveranciers zouden kunnen aangegaan hebben voor andere opdrachten.
De Klant zal zich niet kunnenberoepen op dgl. termijnsverlenging om het contractte verbreken of zichelders te wenden op kosten van Indur. Indien deze vertraging langer dan 3 maandduurt en als het contract bepaalt dat de prijs van Indur vast en niet herzienbaar is, zal Indurhet recht hebbenhaar prijs te herzien, op heteinde van de Aanneming, op billijke wijze, met inachtneming van eventueleverhogingen van haar kostprijzen.
5.5. Indien de onverwachte gebeurtenissen zoals voorzienin paragraaf 5.5.1 hierboven, het voor Indur onmogelijk maken de Aanneming uit te voerenvolgens de contractuele voorwaarden, zal deze laatstehetzij een herziening van het contract kunnen voorstellen aan de Klant, hetzijhet contract kunnen verbreken op dezedatum en volgens onderstaandevoorwaarden : alle werken die reeds uitgevoerd zijn op datum van dekennisgeving van de storende gebeurtenis zullen door de Klant betaald worden op basis van de contractprijs ; alle kostenopgelopen door Indur ten gevolgevan de contractverbreking, zoals voor het sluiten van de werf, de terugnamevan haar materiaal, schadeloosstelling aanleveranciers en onderaannemers, zullen door beide partijen, elk voor de helft,gedragen worden. Evenwel, indien zulke onverwachte gebeurtenissen slechts vertragingen van de uitvoering van de Aanneming met zich zouden meebrengen, zal paragraaf 5.5. van toepassing zijn, tenzij de Klanthierdoor zwaar benadeeld wordt ; in dergelijk geval zullen beide partijengezamenlijk overleg plegen om de gevolgen op billijke wijze te verzachten.
5.6. Indien de vertraging in de uitvoering van de Aanneming rechtstreeks ofonrechtstreeks te wijten is aan de Klant, dan zal de Klant Indur vergoeden voorde schade die ze zou geleden hebben.
6. Onderaanneming – tussenkomst van derden
6.1. Indur behoudt zich het recht voor de gedeeltelijke of gehele Aanneminguit te besteden.
6.2. lndien de keuzevan een materiaal, in de Aanneming inbegrepen, niet aan de vrijekeuze van Indur wordt gelaten en indien deze hetmateriaal niet goedkeurt, zal ze haar weigering schriftelijk rechtvaardigen.Indien de Klant volhardt, zal Indur slechts gehouden zijn tot de waarborg enverbintenissen van de leverancier van dit materiaalten opzichte van haar, en zal de Klant alle gevolgendragen die voortvloeien uit zijn keuze.
6.3. De Klant mag werken, die tot de Aanneming behoren, slechts door eenderde laten uitvoeren of herstellen in geval van in gebreke blijven van Indur,na aangetekende aanmaning, die gedurende 2 weken zonder gevolg is gebleven enna tegensprekelijke vaststelling van de staat van de werken.
7. Betalingen
7.1. De betalingen moeten binnen de 15 dagen na factuurdatum ,tenzijanders vermeld, gebeurenop de rekening van Indur bij de financiële instelling op de factuuropgegeven.
Het afgevenvan een wissel betekent dusgeen wettelijke betaling. Elke factuur die niet betwist wordt binnen de 8 dagen van haaruitgifte, zal beschouwd worden als aanvaard door de Klant.
7.2. In geval de betalingen niet gebeuren op de vastgestelde vervaldatum,zullen de verschuldigde sommen verhoogd worden van rechtswege en zondervoorafgaande aanmaning, met een intrest berekend op basis van de wettelijkerentevoet, verhoogd met 2 %. Elke gedeeltelijke betaling van de Klant zal eerstin mindering gebracht worden van de intresten, het eventueel saldo in minderingvan de hoofdsom.
Bovendien zal, in geval van ongerechtvaardigd betalingsuitstel, het bedrag van de factuurautomatisch met 12 % verhoogd worden met een minimum van € 500, tweeweken na het versturen van een aanmaning die zonder bevredigend gevolg bleef.
DeKlant zal de betaling niet kunnen weigeren door een betwisting in te roepen dieniet rechtstreeks betrekking zou hebben op de factuur, en zal evenmineen recht op retentie kunnenuitoefenen op het onbetwistbaar deel van de factuur,indien de betwisting van de Klant op de factuur betrekking heeft.
7.3. lndien het uitstelvan betaling langerduurt dan twee weken na het verzenden van een aanmaning, zal Indur de uitvoering van haar Aanneming kunnen stopzetten opkosten van de Klant en bovendien, per aangetekend schrijven aan de Klant,een termijn kunnenopleggen bij afloopwaarvan het contract van rechtswege beëindigd wordt.In beide hypothesen doet de beslissing van Indur geen afbreuk aan haar rechtenbepaald in paragraaf 7.2., noch aan haar recht op eventuele schadevergoedingen.
7.4. De betalingsmodaliteiten en -termijnen in der minne of gerechtelijkovereengekomen brengen geen novatiemet zich mee en gelden onverminderd de toepassing van paragrafen 7.2. en 7.3.
Elke niet nalevingvan een vervaldatum heeft automatisch de onmiddellijke opeisbaarheid van de nog verschuldigde sommen tot gevolg.
7.5. Indur behoudt de eigendom van de uitgevoerde werken en het door haar geleverde materiaal tot aan de volledigebetaling van de prijs onverminderd de eventuele overdracht van risico’s ten laste van de Klant.
8. Verzekeringen - risico’s
8.1. Indur heeft een wettelijke verzekering aangegaan die de eventuelearbeidsongevallen van haar personeel dekt, alsmede de ongevallen op de weg vanen naar het werk.
INDUR en de Klant verlenen elkaar een wederzijdse afstand van verhaal.
8.2. Indur heeft een verzekering “Burgerlijke Aansprakelijkheid” aangegaandie de lichamelijke of materiële schade dekt veroorzaakt aan derden doormotorvoertuigen van Indur.
8.3. Indur heeft een verzekering “Burgerlijke Aansprakelijkheid Uitbating”aangegaan die, tot een totaal bedrag van maximaal € 1.500.000,- alle schadedekt door Indur veroorzaakt aan een derde of aan de Klant, voor een fout begaantijdens de uitvoering van de werken. Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen datgeen aanspraak zal kunnen gemaakt worden op Indur’s verantwoordelijkheid, perschadegeval, boven dit bedrag.
8.4. Voor zover Indur niet aansprakelijk is, draagt de Klant de risico’s diebetrekking hebben op de werken en goederen tijdelijk ter beschikking gesteldvan Indur, zoals lokalen, toestellen, gereedschap en eveneens op de materialennodig voor de Aanneming en gesitueerd op de bouwplaats.
9. Waarborgen
9.1. Indur verbindt zich ertoe te verhelpen aan alle gebreken die deAanneming aantasten ten einde deze in conformiteit te brengen met het contract,binnen de hierna beschreven grenzen.
9.2. Om in overweging genomen te worden, zal ieder bezwaar officieelschriftelijk gemeld moeten worden aan Indur, onmiddellijk na de vaststellingvan het gebrek.
9.3. De waarborgverbintenis is slechts toepasselijk op de gebreken die zichzouden voordoen tijdens de waarborgperiode. Indien de duur ervan nietvastgelegd is in het contract, zal de waarborgperiode 10 jaar duren, vanaf dedatum van de eindafrekening.
9.4. De waarborg houdt in, naar keuze van Indur, ofwel de herstelling of de vervanging van het geheel of een deel van het door Indurgeleverde materiaal dat een gebrekvertoont, ofwel de uitvoering van de werken die gebrekkig werden bevonden. De vervangen of herstelde stukkenen de werken beoogd in dezeparagraaf worden gewaarborgd volgens dezelfde modaliteiten en voorwaarden alsdeze van het oorspronkelijke werk en met dezelfde vervaldatum. De kosten dievoortspruiten uit een ongerechtvaardigd beroep op de waarborg zullengefactureerd worden.
9.5. Deze verplichtingen van Indur zijn niet toepasselijk voor de gebrekenwaarvan de oorzaak van latere datum is dan de waarborgperiode of in geval vanslecht onderhoud, veranderingen en/of herstellingen uitgevoerd door de Klant ofdoor derden.
9.6. Indur zal slechts aansprakelijk zijn voor de waarborg zoals dezevermeld is in huidig artikel, met uitsluiting van elke schadeloosstelling.
9.7. Indur zal onder geen enkel beding aansprakelijk kunnen gesteld wordenvoor enige onrechtstreekse, immateriële of gevolgschade, zoalsproductieverlies, inkomstenverlies, winstderving, stagnatieschade engelijkaardige financiële of economische verliezen, veroorzaakt aan de Klant uithoofde van of ter gelegenheid van de Aanneming.
10. Wederzijdse inlichtingen – correspondentie
10.1. Beide partijen verbinden zich ertoe elkaar wederzijds in te lichtenover elke gebeurtenis of element die de veiligheid of de goede werking van deAanneming kunnen beïnvloeden.
10.2. De rechtmatige voorschriften van de Klant inzake veiligheid of coördinatie van de werken op de werfkunnen slechts tegen Indur ingeroepen worden indien ze haar voorafgaand bij debestelling officieel en schriftelijk ter kennis werden gebracht.
10.3. Tenzij anders overeengekomen, zal elke correspondentie van Indurslechts geldig verzonden worden op het adres van de maatschappelijke zetel van de Klant, en elke correspondentie van de Klant op het adres vermeld in de offertevan Indur.
Op dit vlak zal elke partijzich mogen beroepenop de tekortkomingen van de andere, behalvein geval van kennelijke kwadetrouw.
11. Toepasselijk recht– betwistingen
11.1. Alleen de Belgischewet is van toepassing op het contract.
11.2. Elk geschil betreffende de geldigheid, de interpretatie of deuitvoering van het huidig contract, zal tot de exclusieve rechtsbevoegdheidbehoren van de rechtbanken van en te Kortrijk.